Consumatorul român şi drepturile sale: opinii şi atitudini
Autor:Florica Ştefănescu şi Sergiu Bălţătescu
JEL:A14, D18
DOI:
Cuvinte cheie:consumator român, drepturi, atitudini, modalităţi de protecţie, siguranţă
Abstract:
Componentă importantă a calităţii vieţii, protecţia drepturilor şi intereselor
consumatorilor a devenit o prioritate a politicilor Uniunii Europene, politici întemeiate şi pe
rezultatele unor studii de tipul Eurobarometru. Studiul nostru reprezintă o analiză secundară
a datelor Eurobarometrului special EB 69.1, cu tema “Protecţia consumatorului pe piaţa
internă” (European Commission, 2008). Ne-am concentrat asupra aspectelor referitoare la
consumatorul român: factorii raportaţi care influenţează decizia de cumpărare, în funcţie de
sex, vârstă, nivel de educaţie, mediu de rezidenţă, nivelul de protecţie resimţit de
consumatori, modalităţi de protecţie a consumatorilor aşa cum sunt văzute de către aceştia,
mecanismul de evaluare a siguranţei produselor de către consumatori. Principalele concluzii
care se degajă în urma analizei datelor sunt acelea că numeroşi consumatori din România
nu cunosc legislaţia şi instituţiile abilitate a le apăra drepturile, dar sunt nemulţumiţi cu
privire la felul în care le sunt respectate aceste drepturi şi iau preţul drept principal criteriu
de cumpărare a produselor.
De asemenea, producătorii profită de lipsa de informare şi atitudine a
consumatorilor în raport cu drepturile lor, iar consumatorii, în lipsa unei culturi adecvate,
rămân doar la stadiul de nemulţumire, de neîncredere în posibilitatea respectării drepturilor
lor, ceea ce determină un nivel scăzut de autoprotecţie. Considerăm necesară, în atari
condiţii, educaţia sistematică a consumatorilor, dar şi a producătorilor în privinţa calităţii,
siguranţei produselor comercializate, a atitudinii faţă de neconformarea
producătorilor/furnizorilor la regulile din acest domeniu, dublate de un interes crescut din
partea autorităţilor pentru protecţia consumatorilor şi de o manifestare a spiritului civic
individual sau asociativ.